Tehetségfejlesztő program a Prohászkában
2018.06.01

Ebben a tanévben pályázati támogatással az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karával együttműködésben egy izgalmas tehetséggondozó program valósult meg a Prohászka gimnáziumban.

A játék személyiségfejlesztő hatása szinte határtalan. A játék egy tanulási folyamat, melynek során különböző megoldásokat igénylő helyzetekkel szembesülünk, rákényszerülünk, hogy mérlegeljünk, és leküzdjük a különböző akadályokat. Ezeknek a helyzeteknek a megoldása nagyban hozzájárul a problémamegoldó gondolkodás fejlődéséhez. A játék során észrevétlenül fejlődnek a szociális készségek és az érzelmekre épülő képességek is, mint például a barátság, a figyelmesség.

Ebben a tanévben pályázati támogatással az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karával együttműködésben egy izgalmas tehetséggondozó program valósult meg az iskolában, melyet a diákok és tanáraik is nagy érdeklődéssel vártak.

A programok fókuszában az algoritmikus gondolkodás és a digitális kompetencia fejlesztése állt. A változatos és színes programok nagy része az iskolában zajlott, de több alkalommal az egyetem szervezésében tartott előadásokon is részt vettek a gyerekek, ahol elsajátíthatták a programozás alapjait, betekintést nyerhettek a robotikába.

A tanév során három alkalommal tartottunk a programban részt vevő diákok számára személyiségfejlesztő tréninget, ahol reálisabb képet alakíthattak ki magukról a társaik visszajelzései alapján. Változatos helyzetekben gyakorolhatták a különböző konfliktusok kezelését, az együttműködést, valamint a hatékony kommunikációt a közös cél megoldása érdekében. Az együttműködésnél nagyon fontos az asszertivitás, hogy tudjuk, milyen módon fejezzük ki a gondolatainkat úgy, hogy se a saját, se a másik érdekei ne sérüljenek, hogy a saját értékeinket megfelelően tudjuk megmutatni.

A program záró eseménye az iszkaszentgyörgyi tehetségtábor volt, ahol LEGO robot programozással és nagyon sok szabadidős tevékenységgel töltöttek 3 napot a diákok és tanáraik. Voltak itt szumózó robotok, kutyák, három szólamban éneklő, vonalkövető és szortírozó robotok, a gyerekek páronként foglalkoztak egy programozási feladattal. Egyszerre volt szórakoztató, kreativitást és problémamegoldó gondolkodást fejlesztő a program, szinte abba sem akarták hagyni a gyerekek! Észrevétlenül olyan komoly programozási készségeket sajátítottak el, melyeknek a későbbiekben is hasznát vehetik majd.

Nagyon pozitív visszajelzést adtak a program résztvevői az egész éves munkáról, annak ellenére, hogy ez mindenkinek sok plusz munkát és időt kellett rászánnia. Idézet egy részvevő visszajelzéséből: „A táborban a pompás környezet biztosította, hogy tiszta fejjel és maximális koncentrációval rengeteg érdekes és gyakran vicces programot hozzunk létre, csupán egy kis logikai gondolkodás kellett hozzá. A programozás mellett még sokat társasoztunk, és túráztunk a kastélykert közelében. Én nagyon élveztem a programot és szívesen vállalkoznék újra. Úgy érzem sokat tanultam és nem is volt megterhelő.”

A pályázat a „Játszva alkoss!”- Az algoritmikus gondolkodás fejlesztésétől a digitális csúcstechnológiáig címet viselte, azonosítója NTP-MTTD-07-0011.

Zeleiné Huczik Katalin

 

2024. április 28.
XXII.évf. 16.szám