Pannonhalmán a prohászkás tehetségtábor
2015.06.29

A Prohászka Gimnázium beszámolója a június 2. és 6. közötti tehetségtáborról.

Június 2-6-ig Pannonhalmán jártunk 26 diákkal. Még tartott a tanév, de már tombolt a nyár, napközben árnyékban 28-30 fokot is mértek. Talán irigyeink is akadtak, hogy már nem kell iskolába járnunk, pedig nem kikapcsolódásra érkeztünk a Szent Jakab Vendégházba. Kollégáimmal (Pelyachné Pingiczer Klára, Kokas Nikoletta, Iványi-Szabó Rita, Fodor András, Rubovszky Péter) tanévzárás és érettségi vizsgák előtt egy utolsót hajráztunk az osztálynyi diákkal.

Máté evangéliumában a talentumokról szóló példázat szerint nem elég azokat őrizni, kamatoztatni is kell. Az idén már másodszor szerveztünk tehetségtábort a prohászkás diákok számára azért, hogy a bennünk szunnyadó lehetőségek kibontakozhassanak, szárnyra kaphassanak.

Kézenfekvő volt a helyszín a szerzetesi élet és a középkori monostor sokrétű küldetésének bemutatáshoz, ezt a témát választottuk ugyanis a programoz, mely 80%-ban pályázati pénzből valósult meg. A bencések jelmondatának megfelelően – Ora et labora! – zsúfolt munkatervet állítottunk össze a négy napra, melyben az ima és a munka egyaránt jelen volt.

Megnéztünk mindent, amit lehetett (Apátság, Könyvtár, Levéltár, Füvészkert, Borászati Múzeum, Hefter Galéria, irodalmi emlékhelyek), volt, ahol többször is jártunk. Készült kódex, üvegablakterv, templommakett. Szó esett skolasztikáról, fény és építészet kapcsolatáról. Festettek, rajzoltak, újságot írtak, ínterjút készítettek a diákok, majd esténként drámajáték keretében dolgozták fel a látottakat. Jutott szerep a zenének is, gregorián dallamokkal ismerkedtek a gyerekek, így a lelki töltekezésen túl igazi élményt nyújtott a szerzetes papok által énekelt konventmise és vesperás.

A kedd délutántól szombat délig tartó program sok mindenre jó volt. A diákok összevethették eddigi tudásukat az új ismeretekkel, a monostorok életét közelről látva pedig egyértelművé vált, hogy mekkora teremtő erő van abban, ha táj és ember, természet és ember harmóniában él egymással. Az elmélet mellett a gyakorlat, az alkotó folyamat is szerepet kapott. Végül, de nem utolsó sorban a három évfolyamról (8., 9., 10.), hat osztályból kiválasztott gyerekek már nemcsak külsőre ismerik egymást. A kreatív munkaformáknak és a mindig új csoportbeosztásnak köszönhetően mindenki mindenkivel kapcsolatba került, és az eredmény érdekében együttműködött. Ezt is lehet tanulni.

Feladatunk a táborzárással nem ért véget. A következő tanévben a felkínált műveltségi területeken tehetséges, érdeklődő diákokat el kell indítani a megfelelő irányba. Kinek-kinek a történelmi kutató munka, a képzőművészet, az újságírás, a zenetudomány vagy éppen a papi, szerzetesi élet keltette fel a kíváncsiságát.

Izgalommal és sok kérdőjellel indultunk el, fáradtan, ám a kérdőjeleket elhagyva érkeztünk haza. Érdemes volt!

Jámbor Erzsébet
igazgatóhelyettes, táborvezető

 

2024. április 28.
XXII.évf. 16.szám